To co jemy wpływa na nas nie tylko na poziomie materialnym i jest budulcem nie tylko dla naszego ciała. Wpływa także na nasz umysł, nastroje, emocje i odczucia na subtelnym poziomie.
Według filozofii indyjskiej wpływ ten konstytuują trzy jakości zwane gunami: tamas, radżas i sattwa.
Tamas to inercja, zatrzymanie, ociężałość, statyczność, opór, ciemność, uziemienie
Radżas to dynamizm, aktywność, kreatywność, ruchliwość, pasja, pożądanie, namiętność
Zgodnie z tą koncepcją możemy wyróżnić trzy sposoby odżywiania się: tamasowy, radżasowy i sattwiczny.
Medytacji i rozwojowi duchowemu sprzyja najbardziej sattwiczny sposób odżywiania.
Polega on na spożywaniu lekkostrawnych, prostych, umiarkowanie przyprawionych posiłków przygotowanych ze świeżych, sattwicznych produktów takich jak: kasze, ryż, dal, warzywa, owoce czy mleko. Potrawy powinny być przygotowane bezpośrednio przed spożyciem, najlepiej na ogniu, przez spokojną, zrównoważoną osobę. Mantrowanie, modlitwa, ofiarowanie pokarmu bogu pozytywnie wpływa na jakość pożywienia, ponieważ konsumujemy nie tylko przetworzone produkty ale również energię, która została użyta do gotowania.
Wpływ ma również sposób w jaki jemy i ilość spożywanego jedzenia. Z tego powodu Om Gurudev bardzo często zaleca jedzenie jednego posiłku dziennie składającego się jedynie z ryżu i dalu lub kleiku ryżowego.
Kiedy modlimy się przed jedzeniem i spożywamy posiłek w milczeniu i spokoju odżywiamy nie tylko swoje ciało ale i swoją duszę (Atmę). Ograniczenie ilości i różnorodności jedzenia kieruje naszą świadomość do wewnątrz, wyostrza uważność, wycisza umysł, uruchamia procesy detoksykacji, oczyszczenia organizmu. Dzięki sattwicznej diecie i postom pogłębiamy naszą samoświadomość, zyskujemy kontrolę nad rzeczywistymi potrzebami ciała. Pokonujemy nasze lęki, nawyki, ograniczenia a tym samym zyskujemy większą wolność i swobodę.
Jedzenie jest najbardziej podstawową i najłatwiejszą przyjemnością jaką możemy sobie dostarczyć. Om Gurudev kiedyś powiedział: „ jak macie poszukiwać anandy (szczęścia) wewnątrz was, kiedy dostarczacie je sobie z zewnątrz w postaci jedzenia?”
Po wstępnym przygotowaniu i oczyszczeniu ciała i umysłu przez jedzenie jednego posiłku dziennie przez określony czas (np. miesiąc) Mistrz zaleca często post o wodzie, który może trwać od kilku do kilkudziesięciu dni.
Posty i mouna (milczenie) są najczęstszymi, oprócz medytacji, zaleceniami Omgurudeva do praktyki.
16 dni ryż i dal raz dziennie, 10 dni kleik ryżowy i czarna herbata i 5 dni woda
21 dni ryż i dal raz dziennie 5 dni czarna herbata i 5 dni woda
26 dni kleik ryżowy i czarna herbata 5 dni woda
28 dni czarna herbata i 3 dni woda
31 dni woda
Medytacji nie sprzyja jedzenie mięsa (również ryb), jajek, ciężkostrawnych, obfitych, ostro przyprawionych posiłków, picie alkoholu, palenie papierosów, używanie narkotyków. Słodycze, słodzone napoje, tłuste i obfite jedzenie obciążają organizm, pochłaniają energię , która musi być przeznaczona na na trawienie. Powodują ospałość i lenistwo. Siedzenie w w medytacji jest utrudnione a koncentacja maleje.